Klant worden bij Mega?
Dat is een fluitje van een cent! Het kost je slechts 5 minuten. Bereken eenvoudig je maandbedrag en kies je contract. Om je aanmelding af te ronden, vragen we je om je persoonlijke gegevens, je adresgegevens en je rekeningnummer voor de automatische incasso in te vullen.
Wens je een Modelcontract af te sluiten of handmatig te betalen? Neem dan contact op met onze .
Wanneer je aanmelding is voltooid, gaan we die controleren. Hierna ontvang je de bevestiging via e-mail.
Ja, we leveren stroom en gas in heel Nederland.
Mega heeft jouw termijnbedrag gewijzigd op basis van onderstaande veranderingen:
Mega doet dit om te voorkomen dat je veel zou moeten bijbetalen op jouw jaar- of eindnota.
Het kan zijn dat je vorige leverancier je een opzegvergoeding in rekening brengt.
Dit is afhankelijk van de contractvoorwaarden. De hoogte van een opzegvergoeding is gebonden aan regels, meer uitleg over die regels en de maximale opzegvergoedingen vind je hier.
Mega regelt het! Jij hoeft dus geen contact opnemen met je oude leverancier. Als je van leverancier verandert, brengen wij hem op de hoogte. Na de overstap zal je automatisch een eindnota ontvangen van je oude leverancier.
Let wel, zit je midden in je verhuizing en wordt Mega voor het eerst je energieleverancier op je nieuwe adres? Dan dien je zelf je huidige energieleverancier voor je oude woning op te zeggen.
Je vraag betreft:
Ja, we leveren stroom en gas in heel Nederland.
Onze stroom is opgewekt door de zon of wind uit Europese bronnen. De exacte oorsprong vermelden we op je jaarnota. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de .
Raadpleeg onze producten hier. Al onze prijzen zijn niet alleen vandaag goedkoper, maar ook op lange termijn.
Klant worden bij Mega?
Dat is een fluitje van een cent! Het kost je slechts 5 minuten. Bereken eenvoudig je maandbedrag en kies je contract. Om je aanmelding af te ronden, vragen we je om je persoonlijke gegevens, je adresgegevens en je rekeningnummer voor de automatische incasso in te vullen.
Wens je een Modelcontract af te sluiten of handmatig te betalen? Neem dan contact op met onze .
Wanneer je aanmelding is voltooid, gaan we die controleren. Hierna ontvang je de bevestiging via e-mail.
We controleren je aanmelding. Hebben we nog informatie nodig? Dan sturen we je een e-mail om de nodige informatie op te vragen.
Krijgen we geen antwoord? Dan kunnen we je aanmelding niet afhandelen.
Zodra we alle informatie hebben, verwerken we je aanmelding en sturen we je het contract toe. Je contract bij je vorige energieleverancier zeggen we voor je op.
Vlak voor de overstap brengen we jouw eerste termijnbedrag in rekening. Op de dag dat jouw contract start, lezen we je meterstanden automatisch uit. Heb je geen slimme meter? Dan sturen we je een mail om je eraan te herinneren om de meterstanden aan ons door te geven.
Betreft het een verhuizing? Dan kan je meer informatie vinden onder het kopje 'Verhuizen'.
Als je een slimme meter hebt, lezen we je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je dus niets doen!
Heb je geen slimme meter? Dan sturen we een e-mail om de meterstanden door te geven. We vragen dit binnen 7 dagen na de startdatum van jouw contract te doen. Doe je dit niet? Dan worden je meterstanden voor je berekend.
Mega regelt het! Jij hoeft dus geen contact opnemen met je oude leverancier. Als je van leverancier verandert, brengen wij hem op de hoogte. Na de overstap zal je automatisch een eindnota ontvangen van je oude leverancier.
Let wel, zit je midden in je verhuizing en wordt Mega voor het eerst je energieleverancier op je nieuwe adres? Dan dien je zelf je huidige energieleverancier voor je oude woning op te zeggen.
Het kan zijn dat je vorige leverancier je een opzegvergoeding in rekening brengt.
Dit is afhankelijk van de contractvoorwaarden. De hoogte van een opzegvergoeding is gebonden aan regels, meer uitleg over die regels en de maximale opzegvergoedingen vind je hier.
myMega is je persoonlijke pagina. Je hebt er als Mega-klant toegang tot heel wat nuttige informatie. Als je bovendien een vraag hebt, kan je er misschien zelf het antwoord vinden. Zo kan je er:
Je kan een nieuw wachtwoord aanvragen op mijn.mega.nl door op "Wachtwoord vergeten" te klikken. We sturen je dan een e-mail zodat je jouw wachtwoord opnieuw kunt instellen.
Rond de start van je contract ontvang je een e-mail om een account aan te maken voor myMega.
Op myMega kan je jouw contactgegevens wijzigen zoals: je e-mailadres, correspondentieadres, en telefoonnummer. Je kan deze wijzigen door rechts bovenaan in myMega op instellingen te klikken.
Je kan heel makkelijk je rekeningnummer wijzigen in myMega door bij instellingen op “financiële informatie” te klikken. Vul je nieuwe betaalgegevens in bij “rekeningnummer” en “tenaamstelling”. Zodra jouw wijziging is verwerkt ontvang je een bevestiging via e-mail.
De betaalmethode kan je wijzigen bij instellingen door op “financiële informatie” te klikken. Je kan hier kiezen uit automatische incasso of factuur. Kies je voor factuur dan brengen we €3 per nota in rekening.
De meterstanden doorgeven of inzien kan je in myMega bij producten door meterstanden te selecteren. Heb je een slimme meter waarbij de slimme functie is geactiveerd dan hoef je geen meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter dan vragen we de meterstanden op: bij de start van het contract, voor je jaarnota, bij een tarief wissel of wanneer je gaat verhuizen.
Het termijnbedrag kan je wijzigen op myMega bij facturatie. Klik op "verander mijn termijnbedrag". Je kan het termijnbedrag wijzigen met behulp van een schuifbalk. Bij het verlagen of verhogen van het termijnbedrag ontvang je een persoonlijk advies op basis van het verbruik in het verleden. Zo voorkom je verrassingen bij je jaarnota. Wil je het termijnbedrag aanpassen buiten het persoonlijk advies dan kan je de klantenservice contacteren via het contactformulier.
Op myMega heb je bij facturen een facturatieoverzicht. Je kan de facturen inzien door op het “PDF icoon” te klikken. Je downloadt dan een kopie van de factuur.
Op myMega kan je bij facturen de betaalstatus van je facturen inzien. Maak je het termijnbedrag zelf aan ons over, dan kan het tot 3 werkdagen duren voordat we je betaling hebben verwerkt.
Je tarieven kan je inzien op myMega bij contracten. Navigeer naar tarieven en klik op "bekijk details". Je hebt nu een overzicht van je huidige actieve tarieven.
Bij contracten kan je ook jouw product, looptijd en aansluiting gegevens raadplegen.
Je kan heel makkelijk je verhuis doorgeven via myMega door bij producten op "verhuizen" te klikken. Vul je nieuwe adresgegevens in en wij gaan voor je aan de slag. Je ontvangt een bevestiging, wanneer je verhuis is verwerkt. Geef uiterlijk 3 werkdagen voor de datum van de sleuteloverdracht je verhuizing door via myMega. Eerder doorgeven mag natuurlijk ook! Heb je tijdelijk energie nodig op 2 adressen, dat is geen probleem, de levering mag maximaal 1 maand overlappen.
Dat kan zeker! Je kan inzicht krijgen in je verbruik op myMega. Het verbruik kan je dagelijks, per maand en jaarlijks checken wanneer je een slimme meter hebt. Ook krijg je een overzicht van de kosten van je verbruik. De getoonde kosten zijn inclusief alle belastingen maar blijven slechts een indicatie. De uiteindelijke daadwerkelijke kosten vind je op je jaarrekening.
Je kan jouw verbruik nog nauwkeuriger opvolgen door Mega toestemming te geven om je P4 standen uit te lezen. Met P4-intervalstanden kan je jouw energieverbruik en -productie op een veel nauwkeuriger niveau monitoren dan ooit tevoren. Deze intervalstanden, met een interval van 15 minuten, stellen je in staat om verbruikspatronen te analyseren, efficiëntie te verbeteren en je energiebeheer te optimaliseren.
Termijnbedrag
Bij Mega betaal je maandelijks een vast bedrag voor je energieverbruik, wat we het termijnbedrag noemen.
We streven ernaar om dit zo goed mogelijk op jouw situatie af te stemmen (het zogenaamde aanbod op maat) en tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan wanneer je de daadwerkelijke afrekening ontvangt. Dat kan er toe leiden dat we in sommige gevallen je termijnbedrag verhogen.
Jaarlijks berekenen we dus hoeveel energie je naar verwachting gedurende het komende jaar zult verbruiken en wat dit ongeveer zal kosten. Dit totaalbedrag delen we door 12 maanden om je maandelijkse termijnbedrag te bepalen. Hierbij houden we rekening met de seizoenen, aangezien het werkelijke verbruik doorgaans hoger is in de winter, vooral wat betreft gas.
Deze kosten worden gelijkmatig verdeeld, zodat je maandelijks een vast bedrag betaalt. Je termijnbedrag fungeert als een voorschot. Bij het opstellen van je jaarnota zullen we dit bedrag verrekenen met je daadwerkelijke energieverbruik en de bijbehorende kosten
Hoe berekenen we je termijnbedrag als je een maandelijks variabel tarief hebt?
Naast wat hierboven is vermeld, bepalen we je maandelijkse termijnbedrag door zorgvuldig te
analyseren hoeveel energie je historisch hebt verbruikt en welke schommelingen in de energieprijzen
per maand naar verwachting zullen optreden tot je jaarlijkse afrekening. Het is belangrijk te beseffen
dat deze prognose kan veranderen als gevolg van ontwikkelingen op de energiemarkt.
Jaarlijks een herziening van het termijnbedrag
Je termijnbedrag is voornamelijk gebaseerd op je energieverbruik van het afgelopen jaar. Als blijkt
dat je termijnbedrag te laag was, dien je bij te betalen bij de jaarnota en zullen we je termijnbedrag
verhogen. Als je daarentegen maandelijks te veel hebt betaald, verlagen we het bedrag. Deze
verlaging is uiteindelijk wel afhankelijk van eventuele nieuwe, hogere tarieven of overheid geldende
maatregelen zoals verhoogde (energie)belastingen. Het kan dus voorkomen dat je geld terug krijgt,
maar door de gestegen energietarieven en belastingen, je termijnbedrag hetzelfde of hoger wordt.
Daarnaast kunnen de vaste leveringskosten, netbeheerkosten en belastingen veranderen. Wij schatten de prijswijzigingen voor het komende jaar in, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan. In geval van jaarlijkse tariefwijzigingen, contractverlengingen of -wijzigingen passen we je termijnbedrag niet automatisch aan, maar zullen deze verschillen bij de jaarnota worden verrekend.
In myMega voorzien we je maandelijks van een termijnbedrag advies. Dit advies houdt rekening met je meest recente energieverbruik en de op dat moment geldende vaste of variabele tarieven.
Wij raden je aan om dit advies vaak en in ieder geval elke maand te raadplegen en op te volgen. Op die manier betaal je altijd een termijnbedrag dat aansluit bij je werkelijke verbruik, waardoor onaangename verrassingen bij de jaarnota worden voorkomen.
Wil je je termijnbedrag aanpassen? Je kan dit tot 20% verlagen. Ga in myMega naar "Facturen" en klik op "Verander termijnbedrag".
Wil je meer verlagen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
De prijs die je betaalt voor je energieverbruik kan vast of variabel zijn. Je kiest zelf wat je voorkeur heeft.
Bij een variabel tarief kan de prijs wijzigen. Zo kan de prijs stijgen, of dalen. Dit is gebaseerd op de ontwikkelingen in de energiemarkt. In de voorwaarden van het tarief vind je hier meer informatie over. We brengen je natuurlijk vóór de wijziging hiervan op de hoogte. Een variabel contract kan interessant zijn als je denkt dat de prijzen binnenkort zullen dalen. Je kan bovendien op elk moment overschakelen naar een vast contract.
Wens je een Modelcontract af te sluiten? Neem dan contact op met onze .
Let wel, jij (en wij) hebben geen invloed op de hoogte van de energiebelasting en de netbeheerkosten. Die veranderen elk jaar en worden bepaald door de overheid en jouw netbeheerder.
We hebben de actievoorwaarden meegezonden met je contract via e-mail.
Je vindt deze ook op de pagina met onze voorwaarden. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de .
Vanaf de dag dat je de aanmeldbevestiging hebt ontvangen, heb je 14 kalenderdagen de tijd om je contract kosteloos te annuleren. Neem hiervoor contact op met de .
Als je een contract met vaste looptijd bent aangegaan en je dit voor de einddatum opzegt, zullen we een opzegvergoeding in rekening brengen. Dit is de wettelijke opzegvergoeding die is vastgesteld. Wij kopen immers voor jou energie in voor de periode die op jouw contract vermeld staat. Door jouw contract voor de einddatum op te zeggen, blijft er energie over die wij voor jou hadden ingekocht. Daarom vragen we een opzegvergoeding als je jouw contract vroegtijdig stopzet.
Hoeveel die opzegvergoeding bedraagt hangt af van de datum waarop je jouw contract hebt opgezegd. Er gelden sinds 1 juni 2023 namelijk nieuwe regels.
Sinds 1 juni 2023 is het systeem voor de opzegvergoeding veranderd. De energiemarkt is immers ook veranderd: de sterke prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar brengen meer onzekerheid en risico’s met zich mee. De opzegvergoeding is er om het eventuele verlies van een energieleverancier op te vangen bij een vroegere stopzetting van een contract. De bedragen van voor 1 juni 2023 liggen echter niet meer in lijn met het verlies dat een energieleverancier kan overkomen bij een contractbeëindiging.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) voerde daarom nieuwe voorwaarden in. Dit zorgt er ook voor dat er weer energiecontracten met een langere looptijd aangeboden kunnen worden.
De nieuwe berekening gebeurt op basis van:
De formule voor de berekening is (contracttarief – referentietarief) x restverbruik = opzegvergoeding
Voorbeeld opzegvergoeding stroom:
Laten we uitgaan van een jaarverbruik van 2.500 kWh voor stroom, waarvan je 400 kWh hebt verbruikt wanneer je jouw contract stopzet. Het contracttarief is €0,40/kWh. Een vergelijkbaar contract biedt stroom aan €0,30/kWh.
We vermenigvuldigen het resterende verbruik van 2.100 kWh met het verschil tussen de tarieven, namelijk €0,10 en komen zo tot een opzegvergoeding van € 210 .
Als je voor 1 juni 2023 jouw contract bent aangegaan en datzelfde contract vroeger stopzet, dan blijven de voorwaarden voor de opzegvergoeding zoals vroeger. Het bedrag wordt dan berekend op basis van de resterende looptijd van je contract. De hoogte van de opzegvergoeding is in overeenstemming met de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders 2011 van de Autoriteit Consument & Markt.
Het bedrag per aansluiting hangt af van de resterende looptijd van je contract op het moment dat je het opzegt:
Resterende looptijd | Opzegvergoeding per aansluiting |
---|---|
< 1 jaar | € 50 |
< 1,5 jaar | € 50 |
1,5 jaar tot 2 jaar | € 75 |
2 tot 2,5 jaar | € 100 |
meer dan 2,5 jaar | € 125 |
Je kunt jouw contactgegevens gemakkelijk zelf aanpassen op jouw persoonlijke myMega-pagina. Zodra de wijziging is verwerkt, ontvang je een bevestigingsmail.
Je kunt jouw betaalgegevens gemakkelijk zelf aanpassen op jouw persoonlijke myMega-pagina (onder "Mijn gegevens" > "Financiële gegevens"). Zodra de wijziging is verwerkt, ontvang je een bevestigingsmail.
Je kunt je online makkelijk aanmelden. Bij de stap "leveringsadres" vul je in dat je gaat verhuizen en vul je je verhuisdatum in. Dan gaan wij met je aanmelding aan de slag.
Verhuis je naar een nieuwe woning en wens je jouw Mega contract mee te nemen? Geen probleem! We zetten graag je contract over naar de nieuwe woning. Je verhuizing dien je 30 dagen van tevoren aan te geven bij Mega, zodat we zeker zijn dat we op tijd en volledig je verhuizing kunnen verwerken. We hebben van jou de volgende gegevens nodig:
Je wil natuurlijk alleen betalen voor de energie die je verbruikt. Daarom hebben we de meterstanden nodig van je oude en je nieuwe woning.
Als je een slimme meter hebt hoef je jouw meterstanden niet door te sturen. Wij lezen die automatisch uit op de datum van sleuteloverdracht. Heb je nog geen slimme meter? Dan sturen we je enkele dagen voor de verhuisdatum een herinnering om je meterstand aan ons door te geven. In de weken daarna ontvang je ook nog een eindnota van ons voor je oude adres.
Je kunt dit doorgeven via ons .
Je kunt jouw termijnbedrag gemakkelijk zelf aanpassen via jouw persoonlijke myMega-pagina.
Wil je het termijnbedrag verlagen met meer dan 20%, dan vragen we een document waarmee je je verbruik kan aantonen. Dit kan bv. het installatiebewijs zijn van de zonnepanelen of een jaarnota van je vorige leverancier.
Op het moment dat je jouw factuurdatum wil wijzigen, neem je het best contact op met de . We bespreken dan samen de mogelijkheden.
Mega heeft jouw termijnbedrag gewijzigd op basis van onderstaande veranderingen:
Mega doet dit om te voorkomen dat je veel zou moeten bijbetalen op jouw jaar- of eindnota.
We kunnen minimum € 10 voor stroom en € 10 voor gas instellen als termijnbedrag
Elk jaar ontvang je een jaarnota. We sturen die altijd nadat je verbruiksjaar voorbij is.
Stel dat je contract bij Mega begon in juli dit jaar, dan ontvang je volgend jaar rond juli je jaarnota.
In die nota verrekenen we je verbruik van het afgelopen jaar met de in rekening gebrachte termijnbedragen.
Om je jaarnota te kunnen opmaken hebben we dus je meterstanden nodig. We ontvangen die automatisch via een slimme meter. Heb je nog geen slimme meter? Dan sturen we je een e-mail zodat je de standen kan doorgeven via myMega.
Je krijgt een eindnota als je verhuist, overstapt naar een andere energieleverancier of als je (een van) onze energieproducten niet meer gebruikt.
We berekenen dan je verbruik tussen de laatste meteropname en de einddatum van je contract. Dit verrekenen we met alle betaalde termijnbedragen. Je eindnota ontvang je uiterlijk binnen de 6 weken na de laatste dag van levering.
We maken een termijnnota op om je verbruik voor een bepaalde maand te dekken. Die brengen we dan in mindering op je jaarnota als er aan één voorwaarde voldaan is: de periode van je jaarnota moet meer dan de helft van de periode van je termijnnota bevatten. We leggen dit even uit aan de hand van een voorbeeld.
Stel dat 10 april de einddatum is van de periode van je jaarnota. In dit geval verrekenen we het termijnbedrag van april niet in je jaarnota. De helft van de maand april is 15 dagen, terwijl de periode van de nota maar tot 10 april gaat. Dit termijnbedrag zullen we dan in mindering brengen op de volgende jaar- of eindnota.
Ja, we verrekenen dit automatisch. Het resterende bedrag betalen we dan terug.
Betaal je je nota's via een handmatige betaling?
Dan hebben we je rekeningnummer nodig om de creditnota uit te kunnen betalen. Je dient zelf je maandelijkse termijnbedrag te voldoen. We vragen je dan ook om je rekeningnummer nogmaals door te geven via de .
Als je een slimme meter hebt hoef je je meterstanden niet doorgeven aan ons. We lezen ze dan automatisch uit. Het is wel mogelijk dat we ze (bv. door een technisch probleem) niet kunnen uitlezen. Als dit het geval is sturen we je een e-mail zodat je de standen toch kan doorsturen.
Heb je geen slimme meter? Dan krijg je van ons een email met het verzoek je meterstanden door te geven als dat nodig is.
We vragen je om de meterstanden binnen 7 dagen na de verzending van de e-mail door te sturen.
Het is belangrijk dat wij de juiste meterstanden ontvangen. Zo kunnen wij een correcte nota opmaken.
Als we de standen niet ontvangen, moeten we ze voor je berekenen. Dit leidt vaak tot heel wat gedoe, denk maar aan extra kosten en de aanpassing van je nota's als de meterstanden niet juist zijn berekenend. Daarom brengen wij € 10 in rekening voor elke aansluiting waarvoor we geschatte standen moeten gebruiken voor de opmaak van je jaar- of eindnota.
Het makkelijkste is om je nota's via een automatische incasso te betalen. Zo heb je hier geen omkijken naar.
Mocht je hier geen gebruik van willen maken, dan dien je de nota's handmatig te betalen. Hiervoor brengen we € 3 per nota voor in rekening. Je kunt de betaalwijze aanpassen door contact op te nemen met de .
De incasso van je termijnbedrag vindt voorafgaand de verbruiksmaand plaats. De incassodatum is rond de 27ste van de maand.
Wij doen geen tweede incassopoging. We vragen je in dit geval om het bedrag over te schrijven op onze rekening. Je kan alle betalingsgegevens vinden op de nota zelf (bv. ons rekeningnummer, mededeling, ...). De uiterste betaaldatum van de nota is altijd 14 dagen na de notadatum. Die datum kan je rechtsboven terugvinden op de nota.
Dit zijn onze bankgegevens:
Mega Energie BV
IBAN-nummer: NL13INGB0674539532
Vergeet ook zeker niet om steeds je klantnummer op te geven als mededeling.
Soms kan het voorkomen dat je een factuur niet op tijd kunt betalen, waardoor er een betalingsachterstand ontstaat. Dit kan iedereen overkomen.
Het is belangrijk om extra kosten te vermijden en te voorkomen dat je energie wordt afgesloten. We staan klaar om je te helpen bij het vinden van een oplossing.
Neem een kijkje op deze pagina om te zien wat je kunt doen.
Betaling in één keer:
Als je toch het volledige bedrag direct kunt betalen via iDEAL, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Log in op Mijn Mega of gebruik de link in de verstuurde herinneringsmail
en ga naar de betalingspagina. Je betaalt via je eigen bankomgeving.
Een betalingsregeling afsluiten:
Als het lastig wordt om de nota in één keer te betalen, kan een betalingsregeling met Mega een geschikte oplossing zijn. Hierbij betaal je de nota in delen.
Een betalingsregeling vraag je aan via je factuurdossier in ons betaalsysteem, Payt. De link naar je factuurdossier vind je in de mail waar de factuur in staat.
Gratis advies en schuldhulpverlening:
Mega werkt samen met Geldfit om je verder te helpen als je moeite hebt om je energierekening te betalen. Bezoek geldfit.nl/energie voor gratis en anoniem advies en tips
om energie te besparen. Ontdek welke financiële regelingen mogelijk op jou van toepassing zijn en krijg hulp bij het aanvragen ervan. Ook vind je informatie over
ondersteuning bij jou in de buurt. Vaak zijn er meer mogelijkheden dan je denkt.
Kom je er echt niet uit met je schulden? Dan kun je rechtstreeks schuldhulpverlening aanvragen bij je gemeente. Als je wilt dat wij je gemeente informeren, laat het
ons dan weten. Je gemeente neemt dan contact op met jou. Als je kunt aantonen dat je schuldhulpverlening hebt aangevraagd of al ontvangt, kan je schuldhulpinstantie
contact met ons opnemen via klanten@mega.nl.
Het kan voorkomen dat je een rekening niet kunt betalen. Dat is begrijpelijk en kan iedereen gebeuren. Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat je
betalingsachterstand niet verder oploopt. Op deze pagina vind je informatie over de gevolgen van te laat betalen en hoe ons incassotraject er uit ziet.
Bij iedere factuur ontvang je een nota, die binnen 14 dagen betaald moet worden. Als je niet op tijd betaalt, wordt het incassotraject opgestart. Dit traject
bestaat uit zes stappen:
Vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 gold er een prijsplafond voor gas en elektriciteit. Dat prijsplafond was geldig voor alle kleinverbruikers. Vanaf 1 januari 2024 zal het prijsplafond niet meer van toepassing zijn. Aangezien het prijsplafond pas werd ingevoerd sinds januari 2023, konden kleinverbruikers in november en december 2022 rekenen op een korting van € 190 per maand op de energierekening. Het kabinet werkte daarnaast een gerichte compensatieregeling uit voor het energie-intensieve mkb. Raadpleeg voor meer informatie de website van de Rijksoverheid.
Alle kleinverbruikers die vanaf 1 januari 2023 recht hadden op het prijsplafond voor gas en elektriciteit hadden ook recht op de compensatieregeling van € 190 per maand. Concreet ging het om zzp’ers, winkels, verenigingen, kleine maatschappelijke organisaties en een deel van het kleine mkb.
De manier waarop je de compensatie van jouw energierekening in november en december 2022 ontving, was afhankelijk van jouw situatie:
Per klant verwerkten we de toekenning van de compensatie automatisch. De € 190 compensatie voor de maand november werd verrekend via jouw betaling van eind november 2022.
Zoals we eerder al vermeldden, toonden deze nota’s jouw normale termijnbedrag. Wij zorgden er achter de schermen echter voor dat de € 190 werd afgetrokken van jouw termijnbedrag waardoor enkel het verschil werd geïncasseerd. Moest je een deel van het bedrag van ons ontvangen? Dan verrekenden we dit resterende bedrag wanneer wij van de overheid de compensatie ontvingen.
Opgelet! Om recht te hebben op deze compensatie moest je per 1-11-2022 en 1-12-2022 door Mega beleverd zijn of gaan worden. Werd je bijvoorbeeld pas op 5-11-2022 klant bij Mega, dan kreeg je de compensatie voor november van je vorige leverancier. Had je voor die datum geen leverancier? Dan had je alleen recht op de compensatie voor december 2022.
We raden je aan om te bellen naar het Nationaal Storingsnummer op 0800-9009.
Als je voor normaal- en daltarief kiest (mits je meter hiervoor geschikt is), dan betaal je overdag het normaal tarief. Het daltarief voor betaal je dan 's nachts, tijdens het weekend en op feestdagen.
We horen je al denken: "wanneer gaat dit daltarief in?". Dat hangt af van je regio. In Limburg en Noord-Brabant geldt dit op weekdagen van 21.00 tot 07.00, terwijl dit in de andere regio's van 23.00 tot 07.00 is.
Daarvoor moet je een geschikte meter hebben. Zo'n meter registreert dan nauwkeurig hoeveel je verbruikt tijdens de dag- en nachturen. In de regel geldt dat als je een geschikte meter hebt, je automatisch gebruik maakt van het dubbele tarief. Dit kun je terugvinden in je contract.
Wil je toch liever op elk moment van de dag hetzelfde tarief betalen? Neem dan contact met ons op zodat we het enkeltarief voor je aan kunnen zetten.
Je moet je zonnepanelen aanmelden via de energieleveren website.
Op je jaarnota trekken we de hoeveelheid stroom die je opwekte af van de verbruikte hoeveelheid stroom. Dit heet "salderen".
Stel dat je op een jaar tijd 2500 kWh stroom verbruikte en 2000 kWh stroom opwekte, zal je voor 500 kWh moeten betalen.
Als je meer stroom hebt geproduceerd dan je hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding.
De stroom die je via je zonnepanelen opwekt, verbruik je eerst zelf. Als je daarna nog opgewekte stroom "over" hebt en je zonnepanelen dus meer energie produceren dan jij verbruikt, lever je die stroom terug aan het net. Daar ontvang je dan een terugleververgoeding voor.
Dit kan je doen via deze website.
Je kan jouw terugleververgoeding raadplegen op jouw persoonlijke myMega-pagina.
Je vraag betreft:
Je vraag betreft:
Vraag en antwoord
Na je aanmelding sturen we via e-mail je contract, tarievenoverzicht en voorwaarden.
Heb je een vraag over je contract? Neem dan contact op met de .
Je kunt je contracten ook raadplegen op jouw persoonlijke myMega pagina.
Indien je, na het accepteren van het contract, nog steeds geen verdere informatie via e-mail zou hebben ontvangen, verzoeken wij je om jouw spamfolder of ongewenste e-mails na te kijken. Helaas gebeurt het vaker dat belangrijke informatie hier terechtkomt.
Je hoeft niets meer te doen na het accepteren van jouw contract met Mega.
Dankzij de collectieve inkoop profiteer je een jaar lang van interessante contractvoorwaarden.
Ja, we leveren stroom en gas in heel Nederland.
Onze stroom is opgewekt door de zon of wind uit Europese bronnen. De exacte oorsprong vermelden we op je jaarnota. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de .
Raadpleeg onze producten hier. Al onze prijzen zijn niet alleen vandaag goedkoper, maar ook op lange termijn.
Klant worden bij Mega?
Dat is een fluitje van een cent! Het kost je slechts 5 minuten. Bereken eenvoudig je maandbedrag en kies je contract. Om je aanmelding af te ronden, vragen we je om je persoonlijke gegevens, je adresgegevens en je rekeningnummer voor de automatische incasso in te vullen.
Wens je een Modelcontract af te sluiten of handmatig te betalen? Neem dan contact op met onze .
Wanneer je aanmelding is voltooid, gaan we die controleren. Hierna ontvang je de bevestiging via e-mail.
We controleren je aanmelding. Hebben we nog informatie nodig? Dan sturen we je een e-mail om de nodige informatie op te vragen.
Krijgen we geen antwoord? Dan kunnen we je aanmelding niet afhandelen.
Zodra we alle informatie hebben, verwerken we je aanmelding en sturen we je het contract toe. Je contract bij je vorige energieleverancier zeggen we voor je op.
Vlak voor de overstap brengen we jouw eerste termijnbedrag in rekening. Op de dag dat jouw contract start, lezen we je meterstanden automatisch uit. Heb je geen slimme meter? Dan sturen we je een mail om je eraan te herinneren om de meterstanden aan ons door te geven.
Betreft het een verhuizing? Dan kan je meer informatie vinden onder het kopje 'Verhuizen'.
Als je een slimme meter hebt, lezen we je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je dus niets doen!
Heb je geen slimme meter? Dan sturen we een e-mail om de meterstanden door te geven. We vragen dit binnen 7 dagen na de startdatum van jouw contract te doen. Doe je dit niet? Dan worden je meterstanden voor je berekend.
Mega regelt het! Jij hoeft dus geen contact opnemen met je oude leverancier. Als je van leverancier verandert, brengen wij hem op de hoogte. Na de overstap zal je automatisch een eindnota ontvangen van je oude leverancier.
Let wel, zit je midden in je verhuizing en wordt Mega voor het eerst je energieleverancier op je nieuwe adres? Dan dien je zelf je huidige energieleverancier voor je oude woning op te zeggen.
Het kan zijn dat je vorige leverancier je een opzegvergoeding in rekening brengt.
Dit is afhankelijk van de contractvoorwaarden. De hoogte van een opzegvergoeding is gebonden aan regels, meer uitleg over die regels en de maximale opzegvergoedingen vind je hier.
De prijs die je betaalt voor je energieverbruik kan vast of variabel zijn. Je kiest zelf wat je voorkeur heeft.
Bij een variabel tarief kan de prijs wijzigen. Zo kan de prijs stijgen, of dalen. Dit is gebaseerd op de ontwikkelingen in de energiemarkt. In de voorwaarden van het tarief vind je hier meer informatie over. We brengen je natuurlijk vóór de wijziging hiervan op de hoogte. Een variabel contract kan interessant zijn als je denkt dat de prijzen binnenkort zullen dalen. Je kan bovendien op elk moment overschakelen naar een vast contract.
Wens je een Modelcontract af te sluiten? Neem dan contact op met onze .
Let wel, jij (en wij) hebben geen invloed op de hoogte van de energiebelasting en de netbeheerkosten. Die veranderen elk jaar en worden bepaald door de overheid en jouw netbeheerder.
We hebben de actievoorwaarden meegezonden met je contract via e-mail.
Je vindt deze ook op de pagina met onze voorwaarden. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de .
Vanaf de dag dat je de aanmeldbevestiging hebt ontvangen, heb je 14 kalenderdagen de tijd om je contract kosteloos te annuleren. Neem hiervoor contact op met de .
Als je een contract met vaste looptijd bent aangegaan en je dit voor de einddatum opzegt, zullen we een opzegvergoeding in rekening brengen. Dit is de wettelijke opzegvergoeding die is vastgesteld. Wij kopen immers voor jou energie in voor de periode die op jouw contract vermeld staat. Door jouw contract voor de einddatum op te zeggen, blijft er energie over die wij voor jou hadden ingekocht. Daarom vragen we een opzegvergoeding als je jouw contract vroegtijdig stopzet.
Hoeveel die opzegvergoeding bedraagt hangt af van de datum waarop je jouw contract hebt opgezegd. Er gelden sinds 1 juni 2023 namelijk nieuwe regels.
Sinds 1 juni 2023 is het systeem voor de opzegvergoeding veranderd. De energiemarkt is immers ook veranderd: de sterke prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar brengen meer onzekerheid en risico’s met zich mee. De opzegvergoeding is er om het eventuele verlies van een energieleverancier op te vangen bij een vroegere stopzetting van een contract. De bedragen van voor 1 juni 2023 liggen echter niet meer in lijn met het verlies dat een energieleverancier kan overkomen bij een contractbeëindiging.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) voerde daarom nieuwe voorwaarden in. Dit zorgt er ook voor dat er weer energiecontracten met een langere looptijd aangeboden kunnen worden.
De nieuwe berekening gebeurt op basis van:
De formule voor de berekening is (contracttarief – referentietarief) x restverbruik = opzegvergoeding
Voorbeeld opzegvergoeding stroom:
Laten we uitgaan van een jaarverbruik van 2.500 kWh voor stroom, waarvan je 400 kWh hebt verbruikt wanneer je jouw contract stopzet. Het contracttarief is €0,40/kWh. Een vergelijkbaar contract biedt stroom aan €0,30/kWh.
We vermenigvuldigen het resterende verbruik van 2.100 kWh met het verschil tussen de tarieven, namelijk €0,10 en komen zo tot een opzegvergoeding van € 210 .
Als je voor 1 juni 2023 jouw contract bent aangegaan en datzelfde contract vroeger stopzet, dan blijven de voorwaarden voor de opzegvergoeding zoals vroeger. Het bedrag wordt dan berekend op basis van de resterende looptijd van je contract. De hoogte van de opzegvergoeding is in overeenstemming met de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders 2011 van de Autoriteit Consument & Markt.
Het bedrag per aansluiting hangt af van de resterende looptijd van je contract op het moment dat je het opzegt:
Resterende looptijd | Opzegvergoeding per aansluiting |
---|---|
< 1 jaar | € 50 |
< 1,5 jaar | € 50 |
1,5 jaar tot 2 jaar | € 75 |
2 tot 2,5 jaar | € 100 |
meer dan 2,5 jaar | € 125 |
Je kunt jouw contactgegevens gemakkelijk zelf aanpassen op jouw persoonlijke myMega-pagina. Zodra de wijziging is verwerkt, ontvang je een bevestigingsmail.
Je kunt jouw betaalgegevens gemakkelijk zelf aanpassen op jouw persoonlijke myMega-pagina (onder "Mijn gegevens" > "Financiële gegevens"). Zodra de wijziging is verwerkt, ontvang je een bevestigingsmail.
Vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 gold er een prijsplafond voor gas en elektriciteit. Dat prijsplafond was geldig voor alle kleinverbruikers. Vanaf 1 januari 2024 zal het prijsplafond niet meer van toepassing zijn. Aangezien het prijsplafond pas werd ingevoerd sinds januari 2023, konden kleinverbruikers in november en december 2022 rekenen op een korting van € 190 per maand op de energierekening. Het kabinet werkte daarnaast een gerichte compensatieregeling uit voor het energie-intensieve mkb. Raadpleeg voor meer informatie de website van de Rijksoverheid.
Alle kleinverbruikers die vanaf 1 januari 2023 recht hadden op het prijsplafond voor gas en elektriciteit hadden ook recht op de compensatieregeling van € 190 per maand. Concreet ging het om zzp’ers, winkels, verenigingen, kleine maatschappelijke organisaties en een deel van het kleine mkb.
Je kunt je online makkelijk aanmelden. Bij de stap "leveringsadres" vul je in dat je gaat verhuizen en vul je je verhuisdatum in. Dan gaan wij met je aanmelding aan de slag.
Verhuis je naar een nieuwe woning en wens je jouw Mega contract mee te nemen? Geen probleem! We zetten graag je contract over naar de nieuwe woning. Je verhuizing dien je 30 dagen van tevoren aan te geven bij Mega, zodat we zeker zijn dat we op tijd en volledig je verhuizing kunnen verwerken. We hebben van jou de volgende gegevens nodig:
Je wil natuurlijk alleen betalen voor de energie die je verbruikt. Daarom hebben we de meterstanden nodig van je oude en je nieuwe woning.
Als je een slimme meter hebt hoef je jouw meterstanden niet door te sturen. Wij lezen die automatisch uit op de datum van sleuteloverdracht. Heb je nog geen slimme meter? Dan sturen we je enkele dagen voor de verhuisdatum een herinnering om je meterstand aan ons door te geven. In de weken daarna ontvang je ook nog een eindnota van ons voor je oude adres.
Je kunt dit doorgeven via ons .
Je kunt jouw termijnbedrag gemakkelijk zelf aanpassen via jouw persoonlijke myMega-pagina.
Wil je het termijnbedrag verlagen met meer dan 20%, dan vragen we een document waarmee je je verbruik kan aantonen. Dit kan bv. het installatiebewijs zijn van de zonnepanelen of een jaarnota van je vorige leverancier.
Op het moment dat je jouw factuurdatum wil wijzigen, neem je het best contact op met de . We bespreken dan samen de mogelijkheden.
Mega heeft jouw termijnbedrag gewijzigd op basis van onderstaande veranderingen:
Mega doet dit om te voorkomen dat je veel zou moeten bijbetalen op jouw jaar- of eindnota.
We kunnen minimum € 10 voor stroom en € 10 voor gas instellen als termijnbedrag
Elk jaar ontvang je een jaarnota. We sturen die altijd nadat je verbruiksjaar voorbij is.
Stel dat je contract bij Mega begon in juli dit jaar, dan ontvang je volgend jaar rond juli je jaarnota.
In die nota verrekenen we je verbruik van het afgelopen jaar met de in rekening gebrachte termijnbedragen.
Om je jaarnota te kunnen opmaken hebben we dus je meterstanden nodig. We ontvangen die automatisch via een slimme meter. Heb je nog geen slimme meter? Dan sturen we je een e-mail zodat je de standen kan doorgeven via myMega.
Je krijgt een eindnota als je verhuist, overstapt naar een andere energieleverancier of als je (een van) onze energieproducten niet meer gebruikt.
We berekenen dan je verbruik tussen de laatste meteropname en de einddatum van je contract. Dit verrekenen we met alle betaalde termijnbedragen. Je eindnota ontvang je uiterlijk binnen de 6 weken na de laatste dag van levering.
We maken een termijnnota op om je verbruik voor een bepaalde maand te dekken. Die brengen we dan in mindering op je jaarnota als er aan één voorwaarde voldaan is: de periode van je jaarnota moet meer dan de helft van de periode van je termijnnota bevatten. We leggen dit even uit aan de hand van een voorbeeld.
Stel dat 10 april de einddatum is van de periode van je jaarnota. In dit geval verrekenen we het termijnbedrag van april niet in je jaarnota. De helft van de maand april is 15 dagen, terwijl de periode van de nota maar tot 10 april gaat. Dit termijnbedrag zullen we dan in mindering brengen op de volgende jaar- of eindnota.
Ja, we verrekenen dit automatisch. Het resterende bedrag betalen we dan terug.
Betaal je je nota's via een handmatige betaling?
Dan hebben we je rekeningnummer nodig om de creditnota uit te kunnen betalen. Je dient zelf je maandelijkse termijnbedrag te voldoen. We vragen je dan ook om je rekeningnummer nogmaals door te geven via de .
Als je een slimme meter hebt hoef je je meterstanden niet doorgeven aan ons. We lezen ze dan automatisch uit. Het is wel mogelijk dat we ze (bv. door een technisch probleem) niet kunnen uitlezen. Als dit het geval is sturen we je een e-mail zodat je de standen toch kan doorsturen.
Heb je geen slimme meter? Dan krijg je van ons een email met het verzoek je meterstanden door te geven als dat nodig is.
We vragen je om de meterstanden binnen 7 dagen na de verzending van de e-mail door te sturen.
Het is belangrijk dat wij de juiste meterstanden ontvangen. Zo kunnen wij een correcte nota opmaken.
Als we de standen niet ontvangen, moeten we ze voor je berekenen. Dit leidt vaak tot heel wat gedoe, denk maar aan extra kosten en de aanpassing van je nota's als de meterstanden niet juist zijn berekenend. Daarom brengen wij € 10 in rekening voor elke aansluiting waarvoor we geschatte standen moeten gebruiken voor de opmaak van je jaar- of eindnota.
Het makkelijkste is om je nota's via een automatische incasso te betalen. Zo heb je hier geen omkijken naar.
Mocht je hier geen gebruik van willen maken, dan dien je de nota's handmatig te betalen. Hiervoor brengen we € 3 per nota voor in rekening. Je kunt de betaalwijze aanpassen door contact op te nemen met de .
De incasso van je termijnbedrag vindt voorafgaand de verbruiksmaand plaats. De incassodatum is rond de 27ste van de maand.
Wij doen geen tweede incassopoging. We vragen je in dit geval om het bedrag over te schrijven op onze rekening. Je kan alle betalingsgegevens vinden op de nota zelf (bv. ons rekeningnummer, mededeling, ...). De uiterste betaaldatum van de nota is altijd 14 dagen na de notadatum. Die datum kan je rechtsboven terugvinden op de nota.
Dit zijn onze bankgegevens:
Mega Energie BV
IBAN-nummer: NL13INGB0674539532
Vergeet ook zeker niet om steeds je klantnummer op te geven als mededeling.
Soms kan het voorkomen dat je een factuur niet op tijd kunt betalen, waardoor er een betalingsachterstand ontstaat. Dit kan iedereen overkomen.
Het is belangrijk om extra kosten te vermijden en te voorkomen dat je energie wordt afgesloten. We staan klaar om je te helpen bij het vinden van een oplossing.
Neem een kijkje op deze pagina om te zien wat je kunt doen.
Betaling in één keer:
Als je toch het volledige bedrag direct kunt betalen via iDEAL, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Log in op Mijn Mega of gebruik de link in de verstuurde herinneringsmail
en ga naar de betalingspagina. Je betaalt via je eigen bankomgeving.
Een betalingsregeling afsluiten:
Als het lastig wordt om de nota in één keer te betalen, kan een betalingsregeling met Mega een geschikte oplossing zijn. Hierbij betaal je de nota in delen.
Een betalingsregeling vraag je aan via je factuurdossier in ons betaalsysteem, Payt. De link naar je factuurdossier vind je in de mail waar de factuur in staat.
Gratis advies en schuldhulpverlening:
Mega werkt samen met Geldfit om je verder te helpen als je moeite hebt om je energierekening te betalen. Bezoek geldfit.nl/energie voor gratis en anoniem advies en tips
om energie te besparen. Ontdek welke financiële regelingen mogelijk op jou van toepassing zijn en krijg hulp bij het aanvragen ervan. Ook vind je informatie over
ondersteuning bij jou in de buurt. Vaak zijn er meer mogelijkheden dan je denkt.
Kom je er echt niet uit met je schulden? Dan kun je rechtstreeks schuldhulpverlening aanvragen bij je gemeente. Als je wilt dat wij je gemeente informeren, laat het
ons dan weten. Je gemeente neemt dan contact op met jou. Als je kunt aantonen dat je schuldhulpverlening hebt aangevraagd of al ontvangt, kan je schuldhulpinstantie
contact met ons opnemen via klanten@mega.nl.
Het kan voorkomen dat je een rekening niet kunt betalen. Dat is begrijpelijk en kan iedereen gebeuren. Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat je
betalingsachterstand niet verder oploopt. Op deze pagina vind je informatie over de gevolgen van te laat betalen en hoe ons incassotraject er uit ziet.
Bij iedere factuur ontvang je een nota, die binnen 14 dagen betaald moet worden. Als je niet op tijd betaalt, wordt het incassotraject opgestart. Dit traject
bestaat uit zes stappen:
We raden je aan om te bellen naar het Nationaal Storingsnummer op 0800-9009.
Als je voor normaal- en daltarief kiest (mits je meter hiervoor geschikt is), dan betaal je overdag het normaal tarief. Het daltarief voor betaal je dan 's nachts, tijdens het weekend en op feestdagen.
We horen je al denken: "wanneer gaat dit daltarief in?". Dat hangt af van je regio. In Limburg en Noord-Brabant geldt dit op weekdagen van 21.00 tot 07.00, terwijl dit in de andere regio's van 23.00 tot 07.00 is.
Daarvoor moet je een geschikte meter hebben. Zo'n meter registreert dan nauwkeurig hoeveel je verbruikt tijdens de dag- en nachturen. In de regel geldt dat als je een geschikte meter hebt, je automatisch gebruik maakt van het dubbele tarief. Dit kun je terugvinden in je contract.
Wil je toch liever op elk moment van de dag hetzelfde tarief betalen? Neem dan contact met ons op zodat we het enkeltarief voor je aan kunnen zetten.
Kom dat hier te weten!
Je moet je zonnepanelen aanmelden via de energieleveren website.
Op je jaarnota trekken we de hoeveelheid stroom die je opwekte af van de verbruikte hoeveelheid stroom. Dit heet "salderen".
Stel dat je op een jaar tijd 2500 kWh stroom verbruikte en 2000 kWh stroom opwekte, zal je voor 500 kWh moeten betalen.
Als je meer stroom hebt geproduceerd dan je hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding.
De stroom die je via je zonnepanelen opwekt, verbruik je eerst zelf. Als je daarna nog opgewekte stroom "over" hebt en je zonnepanelen dus meer energie produceren dan jij verbruikt, lever je die stroom terug aan het net. Daar ontvang je dan een terugleververgoeding voor.
Dit kan je doen via deze website.
Je kan jouw terugleververgoeding raadplegen op jouw persoonlijke myMega-pagina.
Vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 gold er een prijsplafond voor gas en elektriciteit. Dat prijsplafond was geldig voor alle kleinverbruikers. Vanaf 1 januari 2024 zal het prijsplafond niet meer van toepassing zijn. Aangezien het prijsplafond pas werd ingevoerd sinds januari 2023, konden kleinverbruikers in november en december 2022 rekenen op een korting van € 190 per maand op de energierekening. Het kabinet werkte daarnaast een gerichte compensatieregeling uit voor het energie-intensieve mkb. Raadpleeg voor meer informatie de website van de Rijksoverheid.
Alle kleinverbruikers die vanaf 1 januari 2023 recht hadden op het prijsplafond voor gas en elektriciteit hadden ook recht op de compensatieregeling van € 190 per maand. Concreet ging het om zzp’ers, winkels, verenigingen, kleine maatschappelijke organisaties en een deel van het kleine mkb.
De manier waarop je de compensatie van jouw energierekening in november en december 2022 ontving, was afhankelijk van jouw situatie:
Per klant verwerkten we de toekenning van de compensatie automatisch. De € 190 compensatie voor de maand november werd verrekend via jouw betaling van eind november 2022.
Zoals we eerder al vermeldden, toonden deze nota’s jouw normale termijnbedrag. Wij zorgden er achter de schermen echter voor dat de € 190 werd afgetrokken van jouw termijnbedrag waardoor enkel het verschil werd geïncasseerd. Moest je een deel van het bedrag van ons ontvangen? Dan verrekenden we dit resterende bedrag wanneer wij van de overheid de compensatie ontvingen.
Opgelet! Om recht te hebben op deze compensatie moest je per 1-11-2022 en 1-12-2022 door Mega beleverd zijn of gaan worden. Werd je bijvoorbeeld pas op 5-11-2022 klant bij Mega, dan kreeg je de compensatie voor november van je vorige leverancier. Had je voor die datum geen leverancier? Dan had je alleen recht op de compensatie voor december 2022.
myMega is je persoonlijke pagina. Je hebt er als Mega-klant toegang tot heel wat nuttige informatie. Als je bovendien een vraag hebt, kan je er misschien zelf het antwoord vinden. Zo kan je er:
Je kan een nieuw wachtwoord aanvragen op mijn.mega.nl door op "Wachtwoord vergeten" te klikken. We sturen je dan een e-mail zodat je jouw wachtwoord opnieuw kunt instellen.
Rond de start van je contract ontvang je een e-mail om een account aan te maken voor myMega.
Op myMega kan je jouw contactgegevens wijzigen zoals: je e-mailadres, correspondentieadres, en telefoonnummer. Je kan deze wijzigen door rechts bovenaan in myMega op instellingen te klikken.
Je kan heel makkelijk je rekeningnummer wijzigen in myMega door bij instellingen op “financiële informatie” te klikken. Vul je nieuwe betaalgegevens in bij “rekeningnummer” en “tenaamstelling”. Zodra jouw wijziging is verwerkt ontvang je een bevestiging via e-mail.
De betaalmethode kan je wijzigen bij instellingen door op “financiële informatie” te klikken. Je kan hier kiezen uit automatische incasso of factuur. Kies je voor factuur dan brengen we €3 per nota in rekening.
De meterstanden doorgeven of inzien kan je in myMega bij producten door meterstanden te selecteren. Heb je een slimme meter waarbij de slimme functie is geactiveerd dan hoef je geen meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter dan vragen we de meterstanden op: bij de start van het contract, voor je jaarnota, bij een tarief wissel of wanneer je gaat verhuizen.
Het termijnbedrag kan je wijzigen op myMega bij facturatie. Klik op "verander mijn termijnbedrag". Je kan het termijnbedrag wijzigen met behulp van een schuifbalk. Bij het verlagen of verhogen van het termijnbedrag ontvang je een persoonlijk advies op basis van het verbruik in het verleden. Zo voorkom je verrassingen bij je jaarnota. Wil je het termijnbedrag aanpassen buiten het persoonlijk advies dan kan je de klantenservice contacteren via het contactformulier.
Op myMega heb je bij facturen een facturatieoverzicht. Je kan de facturen inzien door op het “PDF icoon” te klikken. Je downloadt dan een kopie van de factuur.
Op myMega kan je bij facturen de betaalstatus van je facturen inzien. Maak je het termijnbedrag zelf aan ons over, dan kan het tot 3 werkdagen duren voordat we je betaling hebben verwerkt.
Je tarieven kan je inzien op myMega bij contracten. Navigeer naar tarieven en klik op "bekijk details". Je hebt nu een overzicht van je huidige actieve tarieven.
Bij contracten kan je ook jouw product, looptijd en aansluiting gegevens raadplegen.
Je kan heel makkelijk je verhuis doorgeven via myMega door bij producten op "verhuizen" te klikken. Vul je nieuwe adresgegevens in en wij gaan voor je aan de slag. Je ontvangt een bevestiging, wanneer je verhuis is verwerkt. Geef uiterlijk 3 werkdagen voor de datum van de sleuteloverdracht je verhuizing door via myMega. Eerder doorgeven mag natuurlijk ook! Heb je tijdelijk energie nodig op 2 adressen, dat is geen probleem, de levering mag maximaal 1 maand overlappen.
Dat kan zeker! Je kan inzicht krijgen in je verbruik op myMega. Het verbruik kan je dagelijks, per maand en jaarlijks checken wanneer je een slimme meter hebt. Ook krijg je een overzicht van de kosten van je verbruik. De getoonde kosten zijn inclusief alle belastingen maar blijven slechts een indicatie. De uiteindelijke daadwerkelijke kosten vind je op je jaarrekening.
Je kan jouw verbruik nog nauwkeuriger opvolgen door Mega toestemming te geven om je P4 standen uit te lezen. Met P4-intervalstanden kan je jouw energieverbruik en -productie op een veel nauwkeuriger niveau monitoren dan ooit tevoren. Deze intervalstanden, met een interval van 15 minuten, stellen je in staat om verbruikspatronen te analyseren, efficiëntie te verbeteren en je energiebeheer te optimaliseren.
Termijnbedrag
Bij Mega betaal je maandelijks een vast bedrag voor je energieverbruik, wat we het termijnbedrag noemen.
We streven ernaar om dit zo goed mogelijk op jouw situatie af te stemmen (het zogenaamde aanbod op maat) en tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan wanneer je de daadwerkelijke afrekening ontvangt. Dat kan er toe leiden dat we in sommige gevallen je termijnbedrag verhogen.
Jaarlijks berekenen we dus hoeveel energie je naar verwachting gedurende het komende jaar zult verbruiken en wat dit ongeveer zal kosten. Dit totaalbedrag delen we door 12 maanden om je maandelijkse termijnbedrag te bepalen. Hierbij houden we rekening met de seizoenen, aangezien het werkelijke verbruik doorgaans hoger is in de winter, vooral wat betreft gas.
Deze kosten worden gelijkmatig verdeeld, zodat je maandelijks een vast bedrag betaalt. Je termijnbedrag fungeert als een voorschot. Bij het opstellen van je jaarnota zullen we dit bedrag verrekenen met je daadwerkelijke energieverbruik en de bijbehorende kosten
Hoe berekenen we je termijnbedrag als je een maandelijks variabel tarief hebt?
Naast wat hierboven is vermeld, bepalen we je maandelijkse termijnbedrag door zorgvuldig te
analyseren hoeveel energie je historisch hebt verbruikt en welke schommelingen in de energieprijzen
per maand naar verwachting zullen optreden tot je jaarlijkse afrekening. Het is belangrijk te beseffen
dat deze prognose kan veranderen als gevolg van ontwikkelingen op de energiemarkt.
Jaarlijks een herziening van het termijnbedrag
Je termijnbedrag is voornamelijk gebaseerd op je energieverbruik van het afgelopen jaar. Als blijkt
dat je termijnbedrag te laag was, dien je bij te betalen bij de jaarnota en zullen we je termijnbedrag
verhogen. Als je daarentegen maandelijks te veel hebt betaald, verlagen we het bedrag. Deze
verlaging is uiteindelijk wel afhankelijk van eventuele nieuwe, hogere tarieven of overheid geldende
maatregelen zoals verhoogde (energie)belastingen. Het kan dus voorkomen dat je geld terug krijgt,
maar door de gestegen energietarieven en belastingen, je termijnbedrag hetzelfde of hoger wordt.
Daarnaast kunnen de vaste leveringskosten, netbeheerkosten en belastingen veranderen. Wij schatten de prijswijzigingen voor het komende jaar in, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan. In geval van jaarlijkse tariefwijzigingen, contractverlengingen of -wijzigingen passen we je termijnbedrag niet automatisch aan, maar zullen deze verschillen bij de jaarnota worden verrekend.
In myMega voorzien we je maandelijks van een termijnbedrag advies. Dit advies houdt rekening met je meest recente energieverbruik en de op dat moment geldende vaste of variabele tarieven.
Wij raden je aan om dit advies vaak en in ieder geval elke maand te raadplegen en op te volgen. Op die manier betaal je altijd een termijnbedrag dat aansluit bij je werkelijke verbruik, waardoor onaangename verrassingen bij de jaarnota worden voorkomen.
Wil je je termijnbedrag aanpassen? Je kan dit tot 20% verlagen. Ga in myMega naar "Facturen" en klik op "Verander termijnbedrag".
Wil je meer verlagen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Volg ons op Instagram en LinkedIn en blijf op de hoogte van ons aanbod en de energiemarkt.
010 - 88 000 88
(op werkdagen tussen 10:00 - 16:30)
Stuur jouw vragen en/of verzoeken naar het volgende e-mailadres:
Journalisten
pers@mega.nlPartners
partners@mega.nlMega functioneert als een online winkel. Vanuit ons kantoor in Rotterdam helpen we je graag met je stroom en gas via chat, e-mail of telefonisch.
Adres:
Veerhaven 7
3016 CJ Rotterdam
Mega gebruikt cookies om de werking van al hun websites te garanderen en uw surfervaring te optimaliseren. Een cookie is een klein computerbestand dat we op uw computer, smartphone of tablet plaatsen wanneer u op het internet surft. Een cookie is geen identificatiemiddel. We gebruiken het voor statistische en reclamedoeleinden.
Ze zijn essentieel voor de goede werking van onze website en een optimale navigatie. Daarom kan u ze niet uitschakelen. Ze maken het mogelijk om te navigeren tussen de secties van onze website, u te registreren, verbinding te maken met uw klantenzone, etc. Deze cookies verzamelen geen informatie over u die voor marketingdoeleinden kan worden gebruikt.